A klasszicista mvszetet az eszmnyi harmnia irnti igny hvja letre, s ennek tlsre az antikvitshoz fordul. A trsadalmi htrben a feudlis s polgri erk kzti les feszltsg ll. A klasszicizmus ltalapjt az abszolt monarchia tmeneti egyenslya szolgltatta, elsknt Franciaorszgban.
A XVII-XVIII. szzadi ember az sz fegyelmvel, a szablyok s trvnyek megfigyelsvel, betartsval, az eszmnyek fellltsval s megvalstsval ksrli meg a boldogulst. A kor uralkod vilgszemllete a racionalizmus, ennek vezralakja Descartes (Ren, 1596—1650). Descartes s a jezsuita tanok brljaknt lpett fel a janzenista tuds-blcsel Pascal (Blaise, 1623—1662), fmve a Gondolatok (Penses, 1670), a mvszi prza jelents alkotsa.
A francia mvszetben fleg a rmai, a nmetek krben viszont elssorban a grg alkotsok szolglnak kvetend mintul. Az idel: a formai tkletessg. A mvszetet a normativits, a szigor szablyok fellltsa s kvetsnek ksrlete jellemzi. Nem vletlen, hogy az grg drmk kapcsn most fogalmazdik meg az n. "hrmas egysg" trvnye Boileau francia klt s elmletr Kltszettan c. tankltemnyben (1674): a drma rvid cselekmnye egy sznhelyen, rvid id alatt menjen vgbe.
A klasszicista embereszmny: a vilgpolgr. Az antik kultrban jrtas szemlyek a mvelt vilg brmely tjn otthon vannak, mert hiszen szellemi rokonsg kti ssze ket; n. "rkdia-krket" ltestenek. A klasszicista mvszt — brhol s brmikor l — nem a jelen s a sajt krnyezete ltproblmi foglalkoztatjk, mert mindentt s mindig meg tudja teremteni pl. Horatius vagy Euripidsz szellemi vilgt.
A mfajok, versformk trvnyei kvetkezetesen betartandk, kzttk szigor hierarchia uralkodik. Tilos a hangnemek keverse is. A legnagyobb becsben ll mfajok mg mindig az eposz s a tragdia. Virgzik tovbb a komdia, az epigramma, az aforizma, az essz, az episztola, a tant clzat mese s az emlkirat. Megjul az da, annak "horatiusi", azaz blcselked vltozata is.
A klasszicista drma jellegzetes konfliktusa: a vgletes szenvedly s az elvszer ktelessgtudat harca. Ez jelenik meg Corneille s Racine mveiben is. A szalonokban, az arisztokrcia krnyezetben az kori stlus (fkpp Euripidsz mvei nyomn ltrejtt) tragdikat adjk el.
A klasszicista komdia az szrveknek ellentmond emberi gyarlsgokat lltja sznpadra. A legalsbb szinten a npszer drmai mfaj — a kzpkoron s a renesznszon t fennmaradt np sznjtszs hagyomnyaira tmaszkodva — a bohzat s a vsri komdia; ezekre is tmaszkodva teremti meg a vilgirodalomban is egyedlll mvszett Molière.
A hangnem terletn jdonsg a szellemes csipkelds — a racionlis vilgszemllet megnyilvnulsa. Az eposzpardia s a vgeposz is npszer. Mindez mr arrl rulkodik, hogy az antik der s kiegyenslyozottsg elrse az jkori ember szmra csupn elrhetetlen idel maradt.
A klasszicizmus els virgzsa, "aranykora" (Voltaire szerint) Franciaorszgban kvetkezett be 1660—1690 kztt, a "Napkirly" (XIV. Lajos) uralkodsa alatt. Prizs ekkor vlik a trsadalmi s az irodalmi let fvrosv, nem csupn Franciaorszgban, hanem eurpai szinten. A magas szint irodalom rti azonban igen szk rteget alkotnak, sszltszmuk itt sem haladja meg a kt-hromezret.
Az irodalom a XVII. szzadra mr magas fokon nllsult, az rk s kltk ignylik is a szellemi autonmit, de a mvszet nmagt nem tudja fenntartani, a kls pnzforrs a sznhz szmra is ltkrds. A legnagyobb szerzk is rszorulnak teht az uralkod vagy ms mecns kegyes anyagi tmogatsra — de a legnagyobb juttatsokban ekkor (is?) a msodvonal rszesl.
A fggsg msik j tpus vlfaja — a modernsg fel halad kultrban — az intzmnyesls. A Richelieu bboros (1585—1642) alaptotta Francia Akadmia (1634-tl) a nyelv mvelsre szervezdtt, de ezen tlmenen mr az els veiben a malkotsok normit (a klasszicista dogmkat) is megfogalmazta. Maga Richelieu az irodalmi krdsekbe is beleszlt, pl. a Cid megtlsbe. 1642-tl Mazarin bboros (1602—1661) lett Franciaorszg els minisztere, de az mkdse alatt sem lett a kultra fggetlen.
Corneille (Pierre, 1606—1684) a francia klasszicista drma megteremtje. A Cid (1637) kirobban sikervel tr be a drmairodalomba; ebben az rzelmek s a ktelessg konfliktusa vgl is felolddik. Richelieu bboros (mellesleg maga is drmar) a mvet s a szerzt — az erklcstelensg vdjval — azonnal tmadja. Corneille a tovbbi drmiban (pl. Horatius, francia cmn Horace, 1640; Cinna, 1641) kvetkezetesebben igazodik az akadmikusok ltal megfogalmazott tematikai s potikai normkhoz: mveiben a nemes lelk hs az erklcsisg vdelmben nagy fok nuralommal lemond a boldogsgrl.
Molière (eredetileg: Jean-Baptiste Poquelin, 1622—1673) mig a vilg legnagyobb hats, legsikeresebb komdiaszerzje. A vgjtk kori s kzpkori hagyomnyait sszegezve megjtotta a mfajt; a kortrs Bolileau szerint "a nagy Terentius rksgt Tabarinnek, a vsri komdisnak hagyomnyaival prostotta". Tegyk hozz Plautus nevt is, s nevestsk a vsri komdit: a francia "farce" s az itliai "commedia dell'arte" elemeit is felhasznlta. A komikus vtket a kinevettetssel kvnta megszntetni — vagy legalbb httrbe szortani, gy leplezve le XIV. Lajos kornak les ellentmondsait, st egyszersmind az rk emberi hibkat. Ifj veiben vndorsznsz a Bjart-trsulatban, majd Prizsban a Napkirly tmogatst lvez, nnepelt trsulatvezet, rendez s szerz (Knyeskedk, Les Prcieuses ridicules, 1659). Pellengrre lltja a frfiakat s a nket egyarnt, az lszenteskedst, a tudatlansgot, az arisztokrcia majmolst s minden egyb szerepjtszst. Hallt — a sznpadon, a Kpzelt beteg jtszsa kzben lesz rosszul — jelkpesnek ltjuk.
Racine (Jean, 1639—1699) janzenista tragdiaszerz teljesti be a klasszicista dramaturgit; a kilezett tartalom s a hozz igaztott forma teljes egysgt valstja meg. Trgyt tbbnyire az korbl veszi, s hsnk tragdiit viszi sznre, a f forrsa Euripidsz. A cselekmnyt minimlisra korltozza, csak a legdrmaibb epizdokat lltja sznpadra; a jellem az szmra csak mint a szenvedly hordozja fontos. Hseit thghatatlan korltok kz helyezi, akiket get vgy knoz, a vgzetes szenvedly vgl is kirobban s pusztt. Stlusa erteljes, finom rnyalatokban is gazdag. Klasszikus mve a Phaedra (Phaedre, 1677), ebben a cmszereplt a mostohafia irnti lekzdhetetlen vgya sodorja pusztulsba. Egyb drmi kzl: Britannicus (1669), Berenik (Brnice, 1670), Iphignia (Iphignie, 1674). Molière segtsgvel indult a plyjn, osztlyrsze volt a hatalmas siker s a Napkirlytl kapott letjradk is, de a buks (Phaedra) s a vgs kegyveszts is. Egy idben (Boileau-val egytt) XIV. Lajos udvari trtnetrja volt.
Boileau-Despraux (Nicolas, 1636—1711) kritikus s szatirikus klt. Els szm alkotsa a Kltszettan cm tankltemnye (Art Potique, 1674), melyben vilgirodalmi rvnnyel fogalmazza meg a hrmas egysg szablyt. 1677-tl udvari trtnetr, 1684-ben az Akadmia tagja. nrzettel, de rugalmasan vitzott; elmlett az utkor rtelmezte mereven.
La Bruyère (Jean de, 1645—1696) moralista r, fmve a Jellemek vagy a szzadunk erklcsei (Les Carectères ou les Moeurs de ce siècle, 1688), szatirikus kpet fest a korabeli trsadalomrl. Stlusa a rvid mondatairl hres.
La Fontaine (Jean de, 1621—1695): francia klt. Legismertebb mvei Aiszposz s Phaedrus fabulinak szellemes tdolgozsai: Mesk (Fables, 1954). A ktet leghresebb darabja A tcsk s a hangya. A szvegeket rvidsgk megtartsval is drmaiv fejleszti, de a morlis tanulsgot is kilezi. Stlusa gazdag, kifejez, szerkesztsmdja vltozatos. Verses elbeszlseket s novellkat is rt. Egsz letben prtfogk tmogatsbl lt, udvari klt is volt, 1683-tl a Francia Akadmia tagja.
Cyrano de Bergerac (Savinien de, 1619—1655) eredeti hang klt, a felvilgosods elfutra. Nevt a vilgirodalomban inkbb a rla szl romantikus Rostand-drma (1897) alapozta meg.
|